Vinyasa Yoga - Eva & Annoek

Vinyasa yoga is gebaseerd op Hatha yoga. Elke les is anders, elke les leer je andere asana's (houdingen). Laat je dus iedere keer opnieuw verrassen. Deze les is dynamisch en speels en de asana’s worden beoefend in een vloeiende reeks volgens het ritme van de ademhaling. Tijdens een Vinyasa yoga les worden de organen en spieren gezuiverd, komt je geest tot rust en je concentratie verbetert. Door de verschillende opties in de houdingen is deze les geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Mindfulness & Meditatie voor beginners - Sarah, Freya & Annoek

Je aandacht wordt getraind om in het hier en nu te blijven. Dit doen we gedurende verschillende soorten meditaties. Losse, zachte yoga-houdingen, tai-chi, wandel-meditaties, en ademhalingsoefeningen behoren ook tot deze fijne ontspannende les. Door deze mindfulness- en meditatietechnieken toe te passen in je dagdagelijks leven zal je: 
-beter met stress en spanningen kunnen omgaan

-beter slapen

-minder piekeren
-meer inzicht krijgen in je eigen gedachten, gevoelens
-leren tevreden zijn met wat is en met wie je bent
-beter kunnen omgaan met tegenslag, veranderingen in je leven, minder perfectionistisch zijn
-beter naar je lichaam luisteren en signalen sneller oppikken
-positiever in het leven staan
-jouw brein op een positieve manier voeden

-minder tendens hebben naar depressie of burn-out

-minder angst en paniekaanvallen

Warm Pilates - Sarah & Annoek

In deze les op 30 graden voer je basis Pilates-oefeningen uit, zonder muziek.  De snelheid van deze les en van de bewegingen ligt lager dan de ritmische Pop Pilates.  De oefeningen werken dieper in op je spieren (spierverstevigend) en je werkt aan de flexibititeit in je lichaam.  Je verstevigd je volledige lichaam (niet alleen je core-spieren), bovendien krijgt je lichaam een detox door op 30 graden te werken.  Ben je een geoefend Pilates-student, of ben je nieuw?  Iedereen kan op elk moment instappen, iedereen welkom!

Breng een grote handdoek mee voor op je matje (matjes zijn steeds gratis te gebruiken in de studio), je kan bij ons een grip-doek= antislip handdoek huren 2€ of aankopen 20€.

Restorative Yoga - Sarah

Restorative yoga is een yogastijl die je kan situeren tussen yin yoga en yoga nidra. In een restorative yogales vind je diepe rust. Jij zet die overload aan prikkels die een ganse dag op je afkomen (schermen, radio, krant, in de wagen,...) af. Je drukt je pauzeknop in. In deze les bewegen we niet veel, max 2 à 3 houdingen per les, maar elke houding is heerlijk diepgaand, en je ervaart een zeer diepe ontspanning. 
Onder andere het reduceren van stress, het verbeteren van je fysieke welbehagen (ook als je bepaalde fysieke klachten hebt als bij Fibromyalgie, CVS of burnout) en het kunnen beoefenen van deze vorm van yoga ongeacht de leeftijd, zijn zeker één van de voornaamste voordelen.
Restorative yoga herstelt je cellen in diepe rust, je cellen krijgen letterlijk een 'verjongingskuur' door deze diepe rust. Je zal in een zeer comfortabele houding liggen, zo comfortabel dat je je in een bad waant waarin je drijft. We gebruiken met andere woorden heel veel materialen (props) om je te ondersteunen om dit comfort te bereiken (dekens, bolsters, kussens,...). Het gaat in restorative om mildheid, zachtheid, openheid, genot zonder te moeten 'presteren', het gaat heel erg om 'me-time'. Jezelf terugvinden.
Nog enkele voordelen van restorative yoga: 
*Je immuniteitssysteem en zenuwstelsel krijgen door deze diepe staat van rust een boost.
*Het kalmeert heel erg je brein. Je leert op je pauzeknop te drukken en je ervaart dat rust (zonder prikkels van buitenuit) heel erg helend is voor je.
*Doordat je lichaam meer in balans geraakt, voel je je beter in je vel, en zal het cortisol-gehalte in je lichaam dalen, waardoor je zal afslanken.
*Ben je ziek geweest, of nog steeds niet 'top', dan is restorative dé yogavorm bij uitstek om te herstellen.
*Emotioneel is restorative yoga één van de meest krachtige yogavormen om je terug in balans te brengen.

Hatha Yoga - Freya

In Hatha Yoga leggen we de nadruk op lichaamshouding, ademhaling én relaxatie. Hatha Yoga heeft een gunstige invloed op je algemeen fysiek en mentaal welzijn.
Tijdens de les leer je houdingen aan te nemen en leer je het bewust ervaren ervan. De nadruk ligt niet op het perfect uitvoeren van de houding (asana), maar wel op het 'transformerend' effect op je lichaam en geest. Zo wissel je tijdens de les actieve, fysieke bewegingen af met loutere ontspanning. Jouw ademhaling (pranayama) speelt een heel belangrijke rol doorheen de les: je leert correct te ademen zonder spanning op te bouwen, maar los te laten. Elke les is opgebouwd rond een aantal vaste elementen zoals ademhalingsoefeningen, opwarmingsoefeningen, yogahoudingen en een diepgaande relaxatie... door een afwisseling van inspanning en ontspanning brengen we het zenuwstelsel tot rust en balans in het lichaam.

Yin en Yang Yoga - Eva, Syl & Freya

Maud geeft een dynamische yogales die het midden houdt tussen ontspanning en inspanning. Via een vinyasa flow, wisselt ze krachtige poses (yang) af met stretching (yin). Deze afwisseling brengt het lichaam terug in balans en dit vanuit een mild bewustzijn van de eigen grenzen. De teacher helpt je om je focus terug naar binnen te brengen en zo je geest tot rust te laten komen. Omdat elk lichaam anders is, krijg je begeleiding op maat, en dit vanuit een acceptatie van je eigen beperkingen en sterktes. Je wordt gestimuleerd om met mildheid de les uit voeren: de grenzen van je lichaam op te zoeken maar niet te overschrijden, om zo geduldig te werken aan meer kracht, uithouding en lenigheid.

Start to Yoga - Sofie & Valerie

Heb je al altijd getwijfeld om met yoga te beginnen, maar denk je dat je niet lenig genoeg bent, of je niet zal meekunnen in de les, of denk je dat het jouw ding niet zal zijn.  Dan is deze les ideaal voor jou.  Je start met deze les wanneer je maar wil.  Na een poosje ga je de vele voordelen voelen: een strakker, leniger en krachtiger lichaam krijg je als kado terug.  Maar ook op mentaal en emotioneel vlak zet je stappen vooruit.  Je kan beter met stress om, je voelt je fitter en beter in je vel.  Alle basishoudingen van yoga kan je ontdekken in deze les.  Na een tijdje zal je je misschien klaar voelen om over te stappen naar een andere les: bijvoorbeeld: Yoga Flow, Good Morning Yoga, Hot Yoga, of andere lessen.  Of blijf je misschien altijd in deze les, omdat het gewoon goed aanvoelt :-)

Relax Yin Yoga – Syl, Eva & Freya

Deze rustige en functionele vorm van yoga is uitermate geschikt voor beginners, 50+ of voor iedereen die het gewoon rustiger aan wil doen. Je zou wel meer willen bewegen maar je hebt last van je rug, pijnlijke gewrichten of spieren, te weinig energie…?  Dan is yin yoga helemaal iets voor jou! Geen ingewikkelde houdingen, maar trage en eenvoudige oefeningen die je diepgaand ontspannen.  Door je volle aandacht te richten op je lichaam, komt ook je hoofd tot rust. Je energie kan weer vrij stromen en je geest ontspant.  De houdingen worden 3 tot 5 minuten aangehouden en versterken maar versoepelen ook het bindweefsel (fascia), je spieren en je gewrichten.  Deze les is voor iedereen aan te raden en ideaal in combinatie met Yang-vormen van yoga (zoals Yoga Flow, Hot Yoga, Yin & Yang Yoga) of Pop Pilates of andere sporten (lopen, fietsen, wandelen, fitness, volleybal, basketbal, voetbal…).

Pop Pilates - Sarah, Ellie & Annoek

In deze energieke les voer je pilatesoefeningen uit op hedendaagse pop-muziek.  Pilatesoefeningen zijn spierverstevigende oefeningen waarbij je je focust op je ademhaling.  Je gebruikt alle spieren in je lichaam.  Dit geeft een total body workout waarbij je het gevoel hebt dat je op je mat danst. Zweten en fun gegarandeerd!

Yoga Flow - Sofie, Valerie & Sarah

Sarah, Sofie of Valerie loodsen je doorheen een flow aan ontspanningsoefeningen en spierverstevigende oefeningen. Een les waar kracht, flexibiliteit, evenwicht en ademhaling centraal staan. Tai-chi, zonnegroeten, evenwichtsoefeningen, heupopeners, stretchoefeningen en een mindfulness-relaxatie komen allemaal aan bod. Een workout die je lichaam verstevigt en je geest vrijmaakt. Een verbeterde lichaamshouding, een strakker lichaam en het gevoel van totale ontspanning zijn de elementen die deze les tot een succes maken.

Mama-Baby Yoga (3 maanden tot 1,5 jaar) - Patsy

Tijdens een sessie mama-baby yoga beleef je SAMEN een qualitytime moment. Samen bewegen, ademen, voelen, luisteren, ontdekken, genieten, ontspannen en tot rust komen.

Mama-baby yoga heeft een positief effect op het fysieke lichaam en de motoriek van je baby. Het is een hartverwarmend moment waarbij de vertrouwensband en de emotionele band versterkt worden en er geborgenheid en veiligheid gecreëerd wordt.

Tijdens de mama-baby yoga krijg je ook het nodige advies om thuis met deze qualitytime momentjes aan de slag te gaan. 

Voor wie:  Mama’s en/of papa's met baby’s vanaf 3 maanden tot 1,5 jaar

Deze les gaat door om de twee weken op zaterdag om 9u (tot 10u)

Kleuter/Kinderyoga (3 tot 8 jaar) - Patsy - op zaterdag om 9u30

Spelenderwijs op ontdekkingsreis. Kinderyoga dat is op een speelse, ongedwongen en kindvriendelijke manier jezelf, je lichaam, je mogelijkheden en je grenzen ontdekken. Kinderyoga is goed voor lichaam en geest, en het is ook nog eens superleuk om te doen!

We beleven super leuke yoga-avonturen waar bewegen, spelen, plezier maken, ontspannen en genieten centraal staan. We gaan op zoek naar onze krachten & talenten, we ontdekken focus & balans en onze fantasie, creativiteit & originaliteit laten we de vrije loop.

Kleuters en kinderen kunnen yoga heel goed gebruiken in hun dagelijks leven waarin stress, prestatiedrang en te veel prikkels in toenemende mate aanwezig zijn. Kinderyoga geeft hen de mogelijkheid om spanning los te laten, te ontspannen, tot rust te komen en terug te keren naar zichzelf.

De lessen gaan telkens door in reeksen van 5 lesjes op zaterdag om 9u30 op volgende data: 

Reeks 'Herfst': 21/09 - 28/09 - 05/10 - 12/10 - 19/10

Reeks 'Najaar': 16/11 - 23/11 - 30/11 - 07/12 - 14/12

Reeks 'Winter': 11/01 - 18/01 - 25/01 - 01/02 - 08/02

Reeks 'Voorjaar': 15/02 - 07/03 - 14/03 - 21/03 - 28/03

Reeks 'Lente': 25/04 - 02/05 - 09/05 - 16/05 - 06/06

Reeks 'Zomer': 13/06 - 20/06 - 27/06

Klik op deze link voor de tarieven

Kinderyoga (6 tot 10 jaar) - Syl & Patsy - op woensdag om 14u30

Kinderyoga is een mix van yogaspel, ademspel, massagespel, geleide meditaties en creatieve opdrachten.  Alle oefeningen worden spelenderwijs verpakt in een yoga-avontuur, wat maakt dat kinderyoga alles behalve zweverig is. Bij kinderyoga staat bewegen, ontspannen, flexibiliteit, positief denken, samenwerken, ontdekken en bewustworden centraal.  Er is geen sprake van competitie, ieder kind doet mee op zijn/haar niveau. 

Voordelen: kinderen ontwikkelen een positieve houding. Ze leren samenwerken, ontdekken en ontspannen. Ze leren hun eigen grenzen kennen en die van anderen respecteren. Kinderyoga is goed voor de flexibiliteit, algemene gezondheid, concentratie, zelfvertrouwen, positief denken, kracht en balans.

De lessen gaan telkens door in reeksen van 5 lesjes op volgende data: telkens op woensdag om 14u30:

Reeks 'Herfst': 25/09 - 02/10 - 09/10 - 16/10 - 23/10

Reeks 'Najaar': 13/11 - 20/11 - 27/11 - 04/12 - 11/12

Reeks 'Winter': 08/01 - 15/01 - 22/01 - 29/01 - 05/02

Reeks 'Voorjaar': 12/02 - 19/02 - 04/03 - 11/03 - 18/03

Reeks 'Lente': 25/03 - 01/04 - 22/04 - 29/04 - 06/05

Reeks 'Zomer': 13/05 - 27/05 - 03/06 - 10/06 - 17/06

Je schrijft je kind in per reeks of per jaar op woensdag.   Klik op deze link voor de tarieven.

Tieneryoga (11 tot 16 jaar) - Syl & Patsy - woensdag 16u

Tieneryoga is een actieve yogales voor tieners die eigelijk te oud zijn voor kinderyoga en nog te jong om met de volwassenen mee te draaien. Lekker gezellig onder tieners.  Deze lessen zorgen ervoor dat je je makkelijker kan concentreren. Het geeft je rust en helderheid in je hoofd waardoor je snellen en effectiever je dingen kunt doen, zoals bijvoorbeeld je huiswerk.

Tijdens de lessen word je je bewust van de dingen die jou bezighouden en ontdek je je eigen kracht en mogelijkheden. Yoga en relaxatie (mindfulness) helpen je omgaan met de veranderingen die je op korte tijd doormaakt, zowel op fysiek, mentaal, emotioneel als sociaal vlak. Je krijgt meer voeling met je lichaam en je wordt je bewust van je ademhaling, de sleutel tot ontspanning. Je leert te vertrouwen op jezelf en hierdoor om te gaan met moeilijke onzekere situaties.

De lessen gaan telkens door in reeksen van 5 lesjes op volgende data: 

Voor volgend schooljaar 2019 - 2020 spreken we af op woensdagen om 16u!!

Reeks 'Herfst': 25/09 - 02/10 - 09/10 - 16/10 - 23/10

Reeks 'Najaar': 13/11 - 20/11 - 27/11 - 04/12 - 11/12

Reeks 'Winter': 08/01 - 15/01 - 22/01 - 29/01 - 05/02

Reeks 'Voorjaar': 12/02 - 19/02 - 04/03 - 11/03 - 18/03

Reeks 'Lente': 25/03 - 01/04 - 22/04 - 29/04 - 06/05

Reeks 'Zomer': 13/05 - 27/05 - 03/06 - 10/06 - 17/06

Je schrijft je kind in per reeks of per jaar op woensdag.   Klik op deze link voor de tarieven.

Hot Yoga 60 of 90 – Sarah & Erik

Deze yogales van 60min of 90min wordt gegeven in de yogastudio die verwarmd is tot 40° graden. Elke les bestaat uit dezelfde vaste serie houdingen. De hitte ondersteunt de soepelheid van de gewrichten en versoepelt eventuele stijve spieren. Tevens bouw je kracht op. Elke houding werkt op een specifiek deel van je lichaam, geeft je organen, bloedvaten, ligamenten, en alle spieren alles wat ze nodig hebben om te herstellen, optimaal te functioneren en een uitstekende gezondheid te behouden. Door een diepe en bewuste ademhaling verbind je lichaam en geest. Hot Yoga is werken en bewegen, het geeft een verdieping in jezelf. Resultaat : je krijgt een heel goed gevoel door de endorfines die vrij komen (gelukshormoon), alsof je dagen op wolkjes loopt. Hot Yoga wordt aangewezen voor het handhaven van de cardiovasculaire gezondheid. Bovendien werkt Hot Yoga reinigend. Het zet je poriën open waardoor je afvalstoffen en toxines naar buiten komen. Hoe meer je zweet, hoe meer je lichaam wordt gezuiverd. Het stimuleren en reinigen van het energetische lichaam vergroot dus niet alleen het geestelijk welzijn, maar je krijgt er ook een sterk gespierd en flexibel lichaam van.

Opgelet: Doordat de ruimte op 40° is opgewarmd, ervaar je deze yogastijl als enorm intens. Dit is de meest intense yogastijl die er bestaat. Daarom is het aangeraden eerst een arts te raadplegen, en advies te vragen, voordat je start met een les. Hot Yoga vereist een goede basis-gezondheid. Algemeen wordt aangenomen dat mensen die reeds sporten en veel bewegen, deze yogastijl ervaren als een fantastische aanvulling. Sommigen zweren er bij en doen enkel Hot Yoga. Ben je iemand die graag in een sauna of stoombad zit, dan zal Hot Yoga hoogstwaarschijnlijk jouw ding zijn!

Opgelet: drink 1,5 liter water voor de les start. Tijdens de les mag je in kleine slokjes drinken, en na de les vul je je tekorten terug aan.
-> Er is 1 douche beschikbaar in de yogastudio. Om iedereen de kans te geven om te kunnen douchen, dringen we aan om max. 2 min. te douchen, zo moet niemand te lang wachten.

Voordelen :

-je wint aan kracht en je wordt flexibeler

-jouw cardiovasculair systeem (hart, bloedvaten, organen,..) verbetert aanzienlijk

-je verliest je afval- & gifstoffen

-jouw immuunsysteem krijgt een boost, je bent minder vatbaar voor ziektes

-het verbetert je spijsvertering

-je coördinatie & evenwicht verbeteren

-je metabolisme wordt gestimuleerd en je verbrandt lichaamsvet, je verbruikt maar liefst 300 tot 500 caloriën op 60 minuten.

-je slaapt beter

-je huid straalt, en je krijgt een natuurlijk blosend effect op je wangen.

Overtuigd? Klik hier om je voor te bereiden op de eerste les.

Hot Yin Yoga – Sarah & Freya

Yin Yoga is dé manier bij uitstek om een drukke werkweek of druk weekend af te sluiten en ontspannen je de dag verder te zetten en zalig te slapen 's avonds. In een aangename warmte (40°) neemt Sarah je mee gedurende 60 min. in yin, een rustige, trage vorm van yoga. De houdingen worden doorgaans 3 tot 5 minuten aangehouden en zijn vooral gericht op het versterken en versoepelen van het bindweefsel (fascia) en de gewrichten. De dieperliggende spieren worden gerokken en deze les maakt je bekkengebied los. Door lang in een houding te blijven, heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en ze misschien te verleggen na een tijdje. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Het is dan ook enerzijds de aangename warmte, en anderzijds het rustige karakter van een Hot Yin Yoga-les dat de meeste deelnemers aanspreekt. De les is juist zo lekker omdat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd neemt voor je lichaam en jezelf. Iedereen heeft baat bij yin yoga; mensen met een zittend beroep, atleten, jong en oud.  Doe je vaak aan pittige sporten of yogastijlen (hot yoga,…) dan doet een yin-les wonderen! 

Please reload

volg ons 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

​© 2018 by Zensa Yoga Opwijk. Proudly created with Wix.com