Over Yoga

Yoga is een eeuwenoude levensvisie waarvan de wortels in India liggen. Het woord stamt uit het Sanskriet en betekent ‘verbinden’ of ‘samenbrengen’. Yoga verenigt je lichaam, geest en ziel. Veel westerlingen beschouwen het uitvoeren van yogahoudingen als yoga. Maar yoga is meer dan alleen maar rustig bewegen of je adem beheersen. Yoga kent vele uitingsvormen, het is onderdeel van een levensfilosofie, die in een aantal beroemde Indiase geschriften is verwoord. (De Yoga sutra’s van Patanjali zijn daar de bekendste van.)

• Om bij jezelf en tot rust te komen.

• Als oppepper en als moment voor bezinning. 

• Om de dag vol energie te beginnen en goed te eindigen. 

• Als ontdekkingstocht naar jezelf, om boven jezelf uit te stijgen en je ongekende mogelijkheden te ontdekken. 

• Om jezelf open te stellen voor jezelf, anderen en de wereld. 

• Om je levenslust aan te wakkeren en spanning en emoties los te laten. 

• Om zelfvertrouwen te kweken en je veerkracht te vergroten. 

• Als toevluchtsoord in een wereld vol stress en zorgen. 

• Om lichaam en geest te zuiveren en zo ziekte te vermijden. 

• Om ‘zwaar weer’ te overbruggen en spanning te verlichten. 

• Om verandering, jezelf en anderen te accepteren. 

• Bij lichamelijke of geestelijke klachten. 

• Om lekker in een gezond en soepel lijf te zitten. 

• Om in harmonie en vol toewijding en liefde te leven.  

Ik ben niet lenig, is yoga wel iets voor mij? 
Moet je een piano kunnen bespelen om pianolessen te nemen? Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te kunnen beoefenen, yoga maakt lenig! Als je vrij stijf bent, ben je zelfs de ideale kandidaat om met yoga te beginnen. Wie geregeld aan yoga doet, wordt snel lenig. 


Met welke les moet ik beginnen? 
Bij Zensa Yoga Opwijk kun je uiteenlopende yogastijlen beoefenen en die zullen niet allemaal bij jou passen. Gun jezelf daarom de tijd om uit te zoeken welke stijl goed bij je past. Omdat alleen de ervaring dat kan leren, werken we met beurtenkaarten. Daarmee zit je niet aan een bepaalde les of docent vast en zo kun je je lijf en leden zelf laten beslissen welke les de jouwe is. De ervaring zal het leren, maar je moet wel ergens beginnen. Zo pak je dat het beste aan: 

> Kies een les 
Kijk bij LESSEN op deze website. Daar staat per les uitgelegd wat het is en wat je kunt verwachten. Kies de yogastijl of pilates die jou het meeste aanspreekt. Reserveer de les online en kom naar Zensa Yoga Opwijk en spring in het diepe.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb veel last van stress. De dokter heeft me aangeraden om met yoga te beginnen, helpt dat? Veel mensen beoefenen yoga om stress te verminderen, zich op te laden of om spanningen te ontladen. Yoga is een combinatie van ademhaling, lichamelijke oefening en concentratie/meditatie. Het brengt lichaam en geest in balans en daarvan word je sterk en rustiger. Mensen die geregeld aan yoga doen zijn vitaal en energiek en dat maakt ze minder vatbaar voor stress en ziekte. 

 



Voordelen : de weg naar een leven vol yoga

 
Yoga is gezond. Voor je lichaam, je geest en je ziel. De voordelen van yoga zijn enorm , maar kort gesteld voel je je fitter, heb je meer energie en sta je meer relaxed in het leven. Hoe verbazingwekkend veel effect yoga heeft, merk je vooral als je het vaak doet. Wist je trouwens dat de weg naar een yogarijk leven een vrij natuurlijke is? Hoe vaker je het doet, hoe meer effect en daarmee plezier en voldoening. De positieve effecten stapelen zich op en na verloop van tijd wil je niet meer zonder. Zodra het even kan rol je met veel plezier je matje uit.

Nooit meer ziek zijn, in vorm geraken, stress verminderen, een moment voor jezelf, afrekenen met rug- of nekklachten, uit nieuwsgierigheid, jezelf beter leren kennen, je ademhaling verbeteren, het is weer eens wat nieuws, uit mijn hoofd, in het nu… Welke reden je ook hebt om met yoga te beginnen, elke reden is de juiste, want yoga verrijkt je leven in alle opzichten. 

 

 

 

 

 

 

Yoga maakt lichaam en geest soepel. Yoga verbindt je lichaam, je geest en je ziel en dat is heilzaam.

 

Voordelen voor je lichaam
Het grootste voordeel is wellicht dat je minder snel ziek wordt. Hoe dat komt? Yoga maakt je sterk en krachtig, je voelt je fitter, het verbetert je houding, het maakt lenig en flexibel, het hervormt je lichaam, het versoepelt de gewrichten, het versnelt de stofwisseling, het zuivert de organen, je valt ervan af, het zorgt voor balans, het herstelt blessures en chronische pijn. 

Voordelen voor psyche en ziel
Yoga geeft mentale kracht en balans en dat stemt gelukkig. Yoga gaat stress tegen, de geest komt erdoor tot rust en je rekent af met de file aan gedachten. Yoga maakt ook stiller, het brengt je in contact met je diepste Zelf en je gaat er bewuster en met meer passie door leven. Tot slot geeft yoga je energie, je kunt jezelf beter concentreren en het scherpt de geest.

Veelgestelde vragen

 

Ik heb rugklachten, is yoga wel goed voor mij? 
Yoga kan rugklachten verminderen en zelfs helpen om chronische klachten te voorkomen. Toch is de vraag of je wel of niet aan yoga kunt doen afhankelijk van de aard van je blessure. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Zo ga je respectvol om met je rug
• Luister tijdens de les goed naar je lichaam en stop bij elk serieus protest! 
• Luister goed naar de instructies van de leraar. 
• Verzeker je ervan dat je alle yogahoudingen correct uitvoert. 
• Zodra je je rug voelt is het niet goed. Toch is er wel een verschil tussen pijnen. De pijn van overbelasting en van spiertrekking (pijn die je voelt bij strekoefeningen) voelt heel anders. Voel je dat verschil niet? Roep onmiddellijk de hulp in van de leraar en vraag hoe je veilig doorgaat met de desbetreffende houding

Moet ik vegetarisch zijn om aan yoga te doen? 

Nee. Of je als yogi vlees of vis eet, beslis je zelf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan je Yoga, Pilates, Hot (Yin) Yoga doen:

-als je een lage of hoge bloeddruk heb?

-als je aan het menstueren bent?

-als je asthma hebt?

-als je rugproblemen hebt?

-als je (chronische) bronchitis of verkoudheid hebt?

-als je arthritis of rheuma hebt?

Het antwoord is: JA!  Het kan je zelfs helpen om minder pijn te hebben.

 

Mag ik aan yoga doen tijdens de menstruatie? 

Jazeker.  Je zal je misschien wat vermoeider voelen, dan kan je het best iets rustiger aan doen.

Is yoga een religie? 

Neen, Yoga is een oude oosterse levensfilosofie die als doel heeft lichaam, geest en ziel met elkaar te verbinden. De Yoga Sutra’s van de wijze yogi Rishi Patanjali beschrijven de leer van yoga. Zijn basisteksten beschrijven de weg naar spirituele groei in acht stappen. Deze acht vitale onderdelen van yoga hoef je overigens niet stapsgewijs te doorlopen. Je doorloopt ze in de volgorde die past bij dat specifieke moment in je leven. De yogafilosofie heeft raakvlakken met het hindoeïsme en boeddhisme, maar deze hoef je niet te kennen om aan yoga te kunnen doen. En wat je eigen religie betreft, ook die hoef je niet op te geven, want deze gaat vast en zeker prima samen met de filosofie achter yoga.

Meld eventuele klachten 
Meld je klacht onmiddellijk bij je inschrijving. En ga ook nog eens bij jouw docent om jouw specifieke klacht of kwaal aan te kaarten.  De docenten kunnen inschatten welke oefeningen niet goed voor je zijn en kennen de vereenvoudigde versies of de alternatieve houdingen.

Wat moet ik doen bij rug-, nek- of schouderklachten? 
• Raadpleeg eerst de dokter. 
• Stel Zensa Yoga Opwijk op de hoogte van je blessure en/of klachten. 
• Neem je klachten serieus en meld ze vóór elke les.
• Vereist jouw herstelproces een meer individuele aanpak? Tijdens een privéles leer je goed met je blessure om te gaan. We passen de oefeningen zo aan opdat jij yoga kunt blijven beoefenen. 

Tijdens of na de les heb ik soms rugpijn, hoe komt dat? 
Yoga versterkt, verlengt en ontspant de rug. Je pakt er vastgeroeste wervels en slappe buikspieren mee aan. Als je lang niets aan lichaamsbeweging hebt gedaan, is je rug stijf. Yoga maakt de rugspieren wakker, maar let wel op: pak de rug niet al te hevig aan. Geef je rug de kans om aan yoga te wennen. 

Hoe vaak en hoe lang moet ik aan yoga doen? Tja, wat is wijsheid? Laat je dat aan ons, dan rol je elke dag je matje uit en bombardeer je yoga tot levensstijl. Maar wat wil je? En wat verwacht je precies? Wat en hoeveel je uit yoga haalt is aan jou! Over het algemeen geldt: hoe vaker je het doet, hoe groter het effect. Wij, de docenten van Zensa Yoga, oefenen elke dag. Yoga brengt levenslust en het verrijkt ons leven zo dat we echt niet meer zonder willen. Voor het maximale effect en blijvende verandering, raden we je aan om ten minste twee tot drie keer per week één tot anderhalf uur yoga te beoefenen. Ga je dat niet redden, maak je geen zorgen. Laat je niet beperken door tijd en stel jezelf al helemaal geen irreële doelen. Telkens als je yoga beoefent, draagt dat bij aan de kwaliteit van je leven. Het is het beste om het zo vaak mogelijk te doen, maar nog belangrijker is dat je aan yoga doet. Ook al is dat maar twintig minuten per keer. 

Is prestatiedrang uit den boze bij yoga? 

Ja, yoga gaat om de ervaring, niet om prestatie. Bovendien is prestatiedrang een egozorg en egozorgen komen niet voor in het woordenboek van Yoga. Bij ons staat het je vrij de les te volgen die je wilt. Maar welke les je ook kiest, we gaan er wel van uit dat je eerlijk bent naar jezelf. Met het oog op het eigen plezier en het voorkomen van blessures vragen we je met klem om je eigen grenzen te accepteren. Forceer jezelf nooit. Voer de houdingen en bewegingen uit naar eigen kunnen: alleen als je volledig ervaart dat je lichaam is zoals het is, kom je verder. 

De boodschap is: daag jezelf uit, maar erken je grenzen. Meld eventuele gezondheidsklachten bij de docent en iedere houding kent opties zodat je een optie kunt kiezen die past bij jouw lichaam. Tijdens yoga en pilates mag je nooit pijn voelen.  Voel je plots toch pijn, zeg het aan de docent.  Bij yoga hoef je jezelf nooit te schamen. Niemand is beter of slechter dan de ander en er is geen goed of fout. Alles wordt je op een prettige, ongedwongen manier aangeleerd en wij verwachten van je dat je de eventuele prestatiedrang thuislaat.

De eerste keer?
Over Pilates

Wat is de basis? Pilates legt de klemtoon op de ademhaling, de harmonie van lichaam en geest, op bepaalde bewegingen die rustig maar met een perfectie precisie worden uitgevoerd, met als doel het lichaam soepel te maken en het te verstevigen via een evenwichtig spierensysteem. Elke beweging start vanuit het centrum van het lichaam, de zone tussen de heupen en de borstkas. Bij de meeste oefeningen moet je de buik intrekken maar dat gebeurt zonder de buikspieren al te veel op te spannen. De bewegingen worden in een vloeiende beweging en vaste volgorde uitgevoerd. 

 

Wat zijn de resultaten? Pilates versterkt en verlengt de spieren. Het resultaat is een betere houding, een sterkere heupgordel en minder spierpijn of – spanningen.

volg ons 

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

​© 2018 by Zensa Yoga Opwijk. Proudly created with Wix.com